Saturday, March 25, 2023

Nota Tadabbur : Surah Hud Ayat 62 , Amalan Nenek Moyang Penghalang Hidayah

 

قَالُوا۟ يَـٰصَـٰلِحُ قَدْ كُنتَ فِينَا مَرْجُوًّۭا قَبْلَ هَـٰذَآ ۖ أَتَنْهَىٰنَآ أَن نَّعْبُدَ مَا يَعْبُدُ ءَابَآؤُنَا وَإِنَّنَا لَفِى شَكٍّۢ مِّمَّا تَدْعُونَآ إِلَيْهِ مُرِيبٍۢ ٦٢

Mereka menjawab dengan berkata: "Wahai Soleh, sesungguhnya engkau sebelum ini adalah orang yang diharap dalam kalangan kami (untuk memimpin kami); patutkah engkau melarang kami daripada menyembah apa yang disembah oleh datuk nenek kami?

Apabila kita tadabbur Quran, kita kena rasa setiap ayat tu Allah tuju kepada kita. Walaupun Allah cerita pasal kaum2 lain, kisah-kisah tu adalah untuk jadi pengajaran kepada kita supaya tak ulang kesalahan yang umat dahulu buat.Al-Quran ni relevan sepanjang zaman, maknanya, perkara yg umat yg derhaka tu buat,kalau kita perhatikan betul2 masih lagi berlaku sehingga kini. Walaupun ayat2 tu dituju pada Firaun sekalipun,yang diceritakan itu bukan pasal batang tubuh Firaun, tetapi kepada sifat dia yang sombong,takabbur,ingkar yang boleh jadi ada juga pada diri kita dan masyarakat. Jadi itu yg perlu kita ambil perhatian.kita tak boleh skip dan kata,"Ni Allah kata ke Firaun, aku bukan Firaun".Kita kena ingat, Quran ni bukan kitab sejarah, lalu kita baca mcm tu je, tetapi ia adalah kitab panduan, Kalam Allah yang memberi petunjuk kepada orang-orang yang bertakwa, Hudan lil Muttaqin.

Setelah diajak oleh Nabi Saleh untuk menyembah Allah (ayat 61), kaumnya iaitu Kaum Thamud menjawab kepada Nabi saleh dengan nada yang kurang hormat,iaitu dengan panggil "Wahai Hud". Mereka telah menjadi ragu dan hairan dengan ajakan nabi Saleh." Ye ke yg Saleh bagitahu ni, mcm pelik je". Ajaran yang mereka banggakan yang . Dulunya mereka sangat sanjung nabi Saleh, mereka sendiri beritahu yang nabi saleh ni adalah harapan mereka, pemuda harapan yang boleh membantu masyarakat, bijak,talented dan berwawasan, yang boleh menerus memimpin dan menyuburkan ajaran nenek moyang mereka.tapi lain pula yang Nabi Saleh bawa.Setelah ajakan tauhid yang dibuat Nabi saleh, mereka jadi sangat kecewa. Mcm tak patut je,orang yang jd harapan mereka tiba-tiba jd mcmtu. Contoh, mcm seorang ibu hantar anak harapannya ke sekolah agama.,dah belajar lama pastu graduate,pastu tiba-tiba anak ni tegurlah mak ni sbb nampak amalan ibunya salah atau tak berapa tepat..Teguran anak tu hanyalah utk kebaikan mak dia.Tapi apa kata maknya, "Mak ingat kau pergi belajar agama ni bolehlah jadi imam mak, tp ko pulak nak mengajar mak ye!"

Sebabnya apa kaum Nabi saleh kecewa? Sebab Nabi Saleh ajak kepada perkara yang bertentangan dengan amalan yg dah lama mereka buat.Amalan yang setelah sekian lama mereka amal dan juga ayah,ibu,datuk,nenek moyang mereka juga beramal. Mereka pun dapat dari ayah ibu mereka. Pada mereka tidak ada masalah pun dengan amalan yg dah lama mereka amal ini, sbb dah lama di amal,turun-temurun,dari generasi ke generasi, tak de orang kata salah pun.lagi pun orang alim ulama dikalangan mereka pun buat juga.takkanlah mereka semua sesat.Kalau salah mesti dah ada org tegur.Inilah masalah yang berlaku apabila sesuatu amalan diamalkan sekian lama turun-temurun,dan tidak ada orang dalam masyarakat berani menegur dan mencegah perkara yg salah. Perkara yg tak betul dibiarkan je,sbb kalau tegur nanti mungkin akan jd pecah belah masyarakat.sehingga sampai ketika, kemungkaran yang berlaku tidak lagi dianggap mungkar,bahkan dianggap sebagai perkara baik,ma'ruf pula.

Sbb itu Allah memberikan darjat yang tinggi kepada orang yang mencegah kemungkaran.Lihat ayat 104 Aali Imran, Allah bagitau orang yang suruh orang buat baik , cegah mungkar, dan beriman kepada Allah sebagai ummat terbaik. Bukan semua umat Nabi Muhammad ni terbaik, hanya mereka yg cukup 3 syarat ni yg boleh kita kata mereka terbaik.Suruh buat baik,cegah mungkar dan beriman. Tegur amalan-amalan yang tiada asas daripada Nabi adalah termasuk dalam perkara mencegah mungkar.contoh cegah mungkar ni mcm tegah amalan khurafat,syirik dan bi'ah.contoh dulu ada amalan mandi safar,majlis tahlil kematian,bayar upah solat jenazah,baca surah An-nas sebelum solat dan sebagainya.ini semua tidak ada contoh dari Nabi & sahabat. Kalau kita tak cegah mungkar,akhirnya setelah bergenerasi amalan-amalan ini akan jadi biasa dan tak dianggap salah lagi.

Inilah yang juga berlaku kepada Nabi Muhammad,Sebelum seruan tauhid kepada penduduk mekah, Nabi dipanggil dengan pelbagai gelaran yang mulia seperti Al-amin kerana sifat amanahnya. Sehingga Nabi kumpul mereka dan kata,kalau aku kata ada musuh di sebalik bukit ni, kamu percaya tak. Tanpa sedikit pun ragu mereka percaya dengan kata-kata nabi.Tapi setelah nabi beritahu yang dia adalah utusan Allah membawa risalah tauhid,mengajak sembah Allah dan tinggalkan patung berhala, nabi mula dibenci,diugut,dimaki dan digelar dengan pelbagai gelaran-gelaran buruk seperti gila,ahli sihir,dan sebagainya.

Kisah ni berlaku lagi zaman nabi, lihat Al-Baqarah 170. Apabila Nabi suruh ikut apa yang telah diturunkan oleh Allah, kaumnya kata apa, "Taknak, kami ikut apa yang dah makayah, nenek moyang kami amalkan".Sedangkan nenek moyang mereka Allah kata tak ada panduan,tak dpt hidayah dan tak faham, pastu kamu nak ikut jugak ke mereka?Masa mereka dah lepas,Allah Maha Adil dan Dia tak siksa mereka yang tak sampai seruan kepada mereka. Melainkan seruan dan ajakan dah sampai tapi mereka sendiri yg menolaknya. Mcm kaum Yahudi,Nasrani,Ad,Tsamud,musrikin Mekah dan sebagainya. Apakah sekarang seruan dah sampai kepada kita untuk ikut apa yg Allah dan Rasul kata? Iaitu turut apa yang Al-Quran dan As-Sunnah.

Kalau kita perasan cerita yg kita baca ni, semua pasal ikut-ikutan.Manusia ni suka ikut orang.Kalau orang yg kita ikut tu benar,insyaallah kita pun akan duduk di tempat yang benar. Sbb tu Allah rakamkan perkataan nabi dalam Surah Aali Imran ayat 31, " Kalau kamu cintakan Allah, maka Ikutlah aku…" Jadi perkataan ikut ni penting dalam agama. Kita ni asalnya tak tahu langsung beribadah melainkan setelah ditunjuk oleh Baginda Nabi SAW. Kerana itu nabi diutus sebagai contoh ikutan.Ikut bermaksud tiru,orang tu buat A kita pun buat A. Orang tu tak buat, kita pun tak buatlah. Dalam exam, kalau kita tiru pelajar yang dapat straight A, dapat tiru pulak sebijik-sebijik,Insyaallah kita pun boleh berjaya mcm orang tu. Jadi nak berjaya dalam agama ni kena ikutlah apa yang Nabi buat,takleh pandai-pandai.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...